Assignment: Physical Education and Yoga, Minor—3, Semester—4

चित्र
आसन का अर्थ एवं महत्त्व Asana  An  āsana  ( Sanskrit :  आसन ) is a body posture, originally and still a general term for a  sitting meditation pose , and later extended in  hatha yoga  and modern  yoga as exercise , to any type of position, adding reclining,  standing , inverted, twisting, and balancing poses. The  Yoga Sutras of Patanjali  define "asana" as स्थिरसुखमासनम्  sthira sukham āsanam  "[a position that] is steady and comfortable". [ Patanjali mentions the ability to sit for extended periods as one of the  eight limbs of his system . Asanas are also called  yoga poses  or  yoga postures  in English. The 10th or 11th century  Goraksha Sataka  and the 15th century  Hatha Yoga Pradipika  identify 84 asanas. Asanas were claimed to provide both spiritual and physical benefits in medieval hatha yoga texts. More recently, studies have provided evidence that they imp...

शिक्षा में मापन एवं मूल्यांकन प्रैक्टिकम




प्रैक्टिकम 1
डायग्राम स्वरूप में सचित्र एवं विस्तृत निबंध—एम एस वर्ड या गूगल डॉक्स में।
  1. Measurement, Assessment and Evaluation: concept, scope need and functions.
  2. Functions and the principles of evaluation.
  3. Relationship between measurement and evaluation in education.
  4. Scales of measurement: nominal ordinal, interval and ratio.
  5. Need and use of psychological test in education and guidance. 
  6. Tools of measurement and evaluation
  7. Type of referenced test; Norm and Criterion-referenced tests
  8. Subjective and objective tools: essay test, objective test,
  9. Subjective and objective tools:scales,
  10. Subjective and objective tools:questionnaires, 
  11. Subjective and objective tools:schedules,
  12. Subjective and objective tools:inventories, 
  13. Subjective and objective tools:performance tests .
  14. Steps of standardized test; Achievement, 
  15. Steps of standardized test; diagnostic 
  16. Steps of standardized test; psychological test. 
  17. Concept of Item analysis. 
  18. Criteria's of good test; Reliability, Validity, Objectivity, Norms and usability . 
  19. Description of different tools for the measuring of achievement, 
  20. Description of different tools for the measuring of Aptitudes, 
  21. Description of different tools for the measuring of Intelligence, 
  22. Description of different tools for the measuring of Attitudes, 
  23. Description of different tools for the measuring of Interest 
  24. Description of different tools for the measuring of skill.
  25. Interpretation of the above test- scores and methods of feed back to students .
  26. New Trends in evaluation viz: Grading, 
  27. Semester system, 
  28. Continuous and Comprehensive Evaluation (CCE), 
  29. Question banks. 
  30. Computerized Assessment and the future of testing . 
प्रैक्टिकम 2
  • शिक्षण विषय में गूगल फॉर्म का निर्माण
  • पाठ से 5 बहुविकल्पीय,  5 रिक्त स्थान पूर्ति, 5 सत्य असत्य, 5 चित्र आधारित प्रश्न एवं 1 मिलान प्रश्न (5 मिलान) की रचना करें, अनुमोदित कराएं 
  • डिजिटल रूप में प्रशासित करें
  • प्रथम, द्वितीय एवं तृतीय को डिजिटल रूप में पुरस्कार दें
  • सभी को डिजिटल प्रमाण पत्र प्रदान करें

1 Kaliedoscope Non Fiction कक्षा 12 अध्याय 1

2 Computer Science Book Class 12 Unit–5 Communication Technologies Chapter 1 Networking Concepts Part I 

3 Bhautiki-II कक्षा 12 अध्याय 1

4 Antral Bhag 2 कक्षा 12 अध्याय 1

5 Bhautiki-I कक्षा 12 अध्याय 3

6 मंजरी कक्षा—7 अध्याय 12

7 Antral Bhag 2 कक्षा 12 अध्याय 3

8 Bhautiki-II कक्षा 12 अध्याय 3

9 Antral Bhag 2 कक्षा 12 अध्याय 4

10 Vitan कक्षा 12 अध्याय 1

11 Bhautiki-II कक्षा 12 अध्याय 4

12 Vitan कक्षा 12 अध्याय 2

13 Bhautiki-II कक्षा 12 अध्याय 5

14 Bhautiki-II कक्षा 12 अध्याय 6

15 Shaswati कक्षा 12 अध्याय 5

16 Kaliedoscope Non Fiction कक्षा 12 अध्याय 2

17 Vitan कक्षा 12 अध्याय 3

18 Vitan कक्षा 12 अध्याय 4

19 Aroh कक्षा 12 अध्याय 1

20 Ganit-I कक्षा 9 अध्याय 1

21 Bhautiki-II कक्षा 12 अध्याय 2

22 Bhautiki-I कक्षा 12 अध्याय 2

23 Bhautiki-I कक्षा 12 अध्याय 4

24  Aroh कक्षा 12 अध्याय 2

25  Aroh कक्षा 12 अध्याय 3

26 Kaliedoscope Non Fiction कक्षा 12 अध्याय 3

27 Bhautiki-I कक्षा 12 अध्याय 5

28 Kaliedoscope Non Fiction कक्षा 12 अध्याय 4/नेहरू कॉन्वेण्ट स्कूल की कक्षा 7 के इंग्लिश विषय की अध्याय 5 “The Gold Watch” 

29 Bhautiki-I कक्षा 12 अध्याय 6

30 Computerised Accounting System कक्षा 12 अध्याय 1

Practicum 4. 

Development of Technology Based Study Material for School Students.

प्रैक्टिकम-1 में दिए गए विषय पर जूम मीटिंग का आयोजन।

दो विद्यार्थियों का समूह बनाएं।

एक विद्यार्थी तकनीकी सहायक की भूमिका निभाएगा तथा दूसरा विद्यार्थी मुख्य वक्ता।

बाद में किसी अन्य दिवस पर भूमिका परिवर्तन।

मुख्य वक्ता के लिए प्रारंभिक तैयारी

सामग्री से संबंधित पीपीटी स्लाइड से तैयार करना।

शुरुआत तथा अंत प्रार्थना से।

प्रार्थना भी स्लाइड में सम्मिलित करना।

तैयार पीपीटी अनुमोदित कराना।

अनुमोदित पीपीटी का पीडीएफ बनाना।

पीपीटी स्लाइड से संबंधित प्रश्न तैयार करना।

प्रश्न अनुमोदित कराना।

मीटिंग का ई-पोस्टर तैयार करना।


जूम एप डाउनलोड करना।

जूम मीटिंग का दिन एवं समय तय करना, अनुमोदित कराना तथा लिंक क्रिएट करना।

जूम मीटिंग से संबंधित अनुच्छेद लिखना, अनुमोदित कराना, जिसके नीचे लिंक लगाकर शेयर किया जाएगा।

पीपीटी पीडीएफ तकनीकी सहायक को प्रेषित करना।

मीटिंग की स्क्रीन रिकॉर्डिंग करना

तकनीकी सहायक के कार्य

मीटिंग के 1 दिन पूर्व तथा मीटिंग शुरू होने से 15 मिनट पहले लिंक शेयर करना।

समय पर मीटिंग प्रारंभ करना

पीडीएफ शेयर करना—फुल स्क्रीन

म्यूट ऑल करना।

मुख्य वक्ता को अनम्यूट करना।

मुख्य वक्ता को स्पॉट लाइट करना।

मुख्य वक्ता के प्रस्तुतीकरण के अनुसार स्लाइड बदलना।

मुख्य वक्ता के प्रश्न पूछने पर क्रम से किसी एक विद्यार्थी को अनम्यूट करना।

उत्तर देने के बाद पुनः उसे म्यूट करना।

निर्धारित समय पर मीटिंग समाप्त करना।


टिप्पणियाँ

इस ब्लॉग से लोकप्रिय पोस्ट

लघु शोध प्रबन्ध प्रकाशित

असाइनमेंट: शारीरिक शिक्षा एवं योग, माइनर—3, सेमेस्टर—4

Assignment: Physical Education and Yoga, Minor—3, Semester—4